Vad menas då med ”sociala webben”? Den viktigaste skillnaden mot den ”gamla” webben är att hierarkin mellan producent och konsument försvunnit eller i varje fall blivit mycket mindre tydlig.
Ett försök till definition
En form av online-baserad kommunikation där rollerna som publik och författare är flytande. Med hjälp av social mjukvara kan vem som helst, utan programeringskunskap, posta, kommentera, dela eller “slå samman” (mash up) innehåll och att bilda gemenskaper kring gemensamma intressen. [Extern länk till originalartikeln.]
Webben 1.0 – första versionen
En statisk broschyr – fast på World Wide Web.
Producenter matar passiva konsumenter med färdigpaketerat innehåll. En redaktör bestämmer vad läsarna ska få serverat.
Webben 2.0 – andra versionen
Deltagarna gör ”broschyren” själva – åt sig själva och sina likar.
På den sociala webben är läsarna eller deltagarna inte passiva. De skriver själva – eller visar med hjälp av olika lösningar vilket innehåll de värdesätter mest – och påverkar utformning, värdering eller placering av materialet. Innehåll av olika typ från olika platser kan återges, blandas och förädlas i ett nytt sammanhang. Detta ger mervärde och konsekvenser som en producent enligt det gamla sättet att tänka aldrig skulle kunna räkna ut.
Genom satt släppa den traditionella producentrollen och ”kontrollen” och ge besökarna förtroende kan positiva korsbefruktningar och samverkanseffekter uppnås.
Kontroll
Detta innebär självklart inte att man inte ska ha kontrollmekanismer eller modereringsfunktioner. Även om producenten eller redaktören på webbplatsen inte är redaktör i den traditionella bemärkelsen behövs det givetvis aktiv närvaro från toppen av hierarkin ändå. Ställer en deltagare kritiska frågor måste de besvaras på ett bra sätt. (Inte raderas – om inte avsikten är provokation – eftersom de i så fall hamnar på en annan webbplats där producenten inte alls har kontroll.)
Ständig utveckling
Den här sidan som ska förklara vad jag menar med begreppet ”sociala webben” (eller ”sociala medier”, snarare) är under ständig utveckling. Skriv en kommentar och ge feedback på vad som var mer eller midre begripligt så jag kan göra en ännu bättre förklaring!
En sak som är säker är att det är ett luddigt begrepp. Mina definitioner på det här nya området skiljer sig med all säkerhet från många andras.
Bra början, kan du enkelt berätta hur det praktiskt fungerar på socialawebben? Var deltar man, är det tex. på en blogg – vad är då en blogg? För alla nybörjare…
Vad kallas detta vi gör nu tex.
Oj, vilken gigantisk fråga… Där fick jag så jag teg! 🙂
Nu använder vi en blogg för att samverka och kommunicera. En blogg är ett socialt verktyg, det är själva urtypen för sociala verktyg, kanske man kan säga.
En blogg är en dagbok eller journal på webben. Ofta är det så att:
– senaste inlägget ligger först – överst – på första sidan.
– besökarna kan lämna kommentarer på ”dagbokens” inlägg.
– man kan prenumerera på ”dagbokens” inlägg (rss-flöden).
Vill man följa vad som publicerats på flera webbplatser (till exempel bloggar) kan man samla dem i en rss-läsare. Man slipper ”surfa” runt för att kolla om det hänt något nytt. Det räcker att gå till ett enda ställe.
När du hjälpte mig med Inblick-artikeln kom jag på en viktig sak. När du frågar om konkreta, praktiska saker menar du vad som kommer att finnas på projektets webbplats. Jag svarar mer allmänt och teoretiskt. Sociala webben är ju ett luddigt begrepp som kan angripas och förklaras på många sätt.
Jag får påminna mig själv om att vi nu först och främst pratar om vad som konkret kommer att hända på projektets webbplats; webbgemenskapen Gulhaken. (Eller vad namnet nu blir.)
Då är det en ”lya” med eget material som andra kan läsa, reagera på och samarbeta kring. Två exempel jag tycker kan vara igång tidigt är en kalender och ett område för nyhetstips där ”vem som helst” får lämna egna bidrag samt kommentera andras.