Gyllenkroken på den sociala webben
Målgrupp
Primär målgrupp är personer med erfarenhet av psykisk sjukdom och ohälsa. Sekundär målgrupp är medier, politiker, anställda i vård, försäkringskassa, a-kassa, fack, arbetsförmedling, andra frivilliga och personer intresserade av psykisk ohälsa samt folkhälsa.
En viktig uppgift är att nå yngre innan de fastnat i en problematik. De ska snabbt få relevant information, de ska få reda på vart de kan vända sig samt få hjälp att bryta isoleringen.
Samtidigt som vi vill betona vikten av att nå yngre som är vana webbanvändare vill vi också ha med perspektivet att öka kunskapsnivån hos de som inte är lika hemma på webben. Ett sätt för den yngre målgruppen med webbvana att bryta sin isolering och ta steg på självhjälpsvägen skulle till exempel kunna vara att stötta ovana besökare på webben. På så sätt skulle de känna att de får vara del av en meningsfull och aktiv gemenskap.
Nya möjligheter på webben
Med projekt Sociala webben vill vi komma i direktkontakt med vår målgrupp, människor med psykisk sjukdom och ohälsa, på en plattform som uppmuntrar engagemang, deltagande och självhjälp. Målgruppen ska komma till tals, få en plats för samarbete och bli stärkta i sin utveckling mot ökat välmående. Vi vill skapa och upprätthålla en pålitlig och trovärdig kanal som når målgruppen. Den ska uppdateras ofta och kontinuerligt och det ska vara enkelt att bidra med innehåll.
Allt ska inte behöva gå genom en webbprogrammerare eller redaktör. Kanalen ska föra fram ett folkhälsoperspektiv och samtidigt vara en varm och vänlig plats för möten och samarbete. Vi skapar en långsiktigt hållbar strategi för webben som fungerar som inspirerande kunskapsbank och social mötesplats. Vi vill få en större kontaktyta på webben samt öka vår egen kunskapsnivå så vi kan möta fler i vår målgrupp på ett bättre sätt. Stiftelsen Gyllenkroken ska vara beredd på, och ha kunnande om, de nya sociala verktyg som utvecklas på webben när fler och fler i målgruppen befinner sig där.
Projektplan
Steg ett; juni 2009– juni 2010
- Start av fristående webbplats med sociala funktioner.
- Nytt innehåll varje vecka på området psykisk ohälsa och välmående.
- Produktion av kortare videoinslag är en viktig del.
- Utveckla bloggandet. Vad ska man tänka på när man bloggar och har en närvaro på webben?
- Utveckla innehåll och skapa aktiviteter och funktioner på webbplatsen som stimulerar engagemang och delaktighet. Att välkomna och ta till vara på återkoppling som har med webbplatsen, dess utseende, funktion och skötsel att göra, är en naturlig del av den sociala webben.
- Aktivt arbeta med stöd och hjälp för nybörjare på området sociala webben – både på och utanför webben.
- Vanliga frågor som kommer via e-post, telefon, på föreläsningar eller på öppet hus-verksamheten besvaras och dokumenteras i en kunskapsbank på webben. Webbesökare bjuds in att komplettera och förbättra denna.
- Innehållskoppling till Vården på Webben och andra innehållsleverantörer.
Steg två; juni 2010 – juni 2011
- Nätverkande; de sociala tjänsterna blir en naturlig del av föreningens arbete – inkluderat externa tjänster.
- Det börjar bli lika naturligt att välja ett socialt verktyg på webben som telefon eller e-post. Det som passar bäst för ändamålet väljs.
- Stiftelsen Gyllenkroken har en långsiktigt hållbar närvaro på den sociala webben.
Förstärka kommunikation, samverkan och relationer
Processen som beskrivits är inte riktigt så enkel så att den kan delas upp i helt separata steg, men de beskriver ändå en väg som vi kommer att gå. Vi vill genom att starta en positiv spiral utveckla en vänlig, levande och attraktiv social webbplats. En webbredaktör och innehållsproducent används för att starta processen, men så småningom ska den bli mer självgående och integreras i Stiftelsen Gyllenkrokens befintliga verksamhet. Mer innehåll ger fler besökare. Fler besökare ger mer användarmedverkan. Mer användarmedverkan ger mer innehåll. Och så vidare i en positiv spiral.
Anställda och besökare på aktivitetshuset ska under projektets gång lära sig använda verktyg och metoder för att delta i samt övervaka processen. Detta för att Stiftelsen Gyllenkrokens ska utveckla och stärka relationen med målgruppen på webben.
Den sociala aspekten på webben är ny. De nya framväxande sociala verktygen uppmuntrar ansvarsfullt deltagande, samverkan och en icke-hierarkisk förtroendeskapande gemenskap. Detta oberoende av tid och avstånd. Vi får levande dokument med kontinuerligt uppdaterad kunskap och kan erbjuda gemenskap och en plattform för engagemang och självhjälp.
Steg ett
Juni 2009 – juni 2010
Metod och tidsplan
Mycket tid ägnas åt att göra webbplatsen attraktiv för målgruppen. Platsen kommer att uppfattas som varm, levande och välkomnande genom att webbredaktören lägger till innehåll regelbundet och ofta. Detta i form av text, bild, och video. Inläggen fungerar som ”sociala objekt”, alltså förslag på samtalsämnen som en gemenskap kan utvecklas kring.
Det uppmuntrar också andra att göra likadant. Ämnen kan vara vad som händer i ideella föreningar och på aktivitetshus, nyheter, tips och råd, personliga perspektiv av olika slag eller annat.
Marknadsföring och innehåll
Marknadsföring sker via annonsering i press samt på Internet. Vi besöker föreningar och aktivitetshus för att på plats kunna svara på frågor och praktiskt visa hur man kommer igång.
Kompetenshöjning
Kompetenshöjningsprocessen fortsätter så att Stiftelsen Gyllenkrokens anställda och deltagare får kunskap om de möjligheter och utmaningar som nya sociala tjänster på webben ger. Stiftelsen Gyllenkroken i Göteborg är tidiga i denna utveckling och kommer aktivt att uppmuntra andra organisationer och föreningar samt frivilliga att aktivt engagera sig på webben.
Webbredaktören skapar tillsammans med webbgruppen och handledare på Gyllenkroken en levande och attraktiv mötesplats på webben med hjälp av tips och nyheter, självhjälpsdokument och reportage.
I arbetsuppgifterna ingår också att stötta och lära anställda och målgruppen att använda verktygen. Det sker genom träffar ansikte mot ansikte, men också genom hjälpmanualer som finns tillgängliga både på webben och i utskrivna och samlade i en pärm. Webbdokumenten förbättras kontinuerligt och är öppna för feedback – som ett online-klassrum där deltagarna också kan komma med förbättringsförslag.
Policy
En viktig aspekt är att skapa tydliga regler och en policy för deltagande. Inlägg som provocerar till självskadebeteende, anklagelser och okritiskt förhållningssätt kommer inte att tillåtas. Givetvis inte heller rena olagligheter. Detta samtidigt som det ska vara högt i tak. Alla ämnen ska kunna diskuteras – men man kan inte uttrycka dem hur som helst på en plats avsedd att stötta välmående och självhjälp.
Vi utarbetar skriftliga regler för medverkan och vad som händer om man bryter mot dem.
Vi måste ha i åtanke att det alltid finns baksidor med nya verktyg, men vi uppmuntrar det positiva användningsområdet och ser till att ha beredskap för tillfälliga bakslag. Reglerna ska vara så klara och tydliga som möjligt och deltagarna måste godkänna dem för att aktivt få bidra till gemenskapen.
Mål
- En fungerande webbplats med sociala verktyg har lanserats.
- En levande, aktiv och engagerad gemenskap på webben med en positiv vi-känsla har bildats. Webbmedlemmarna ser tydliga fördelar med satsningen och är engagerade i platsens framtida utveckling. Positiva reaktioner på befintliga ansträngningar samt förslag på utveckling inför en kommande utveckling på den sociala webben.
- Det finns hjälpmanualer med enkla steg för steg-instruktioner avsedda att hjälpa anställda och övrig målgrupp att använda innehållssystemet, bloggfunktioner och så småningom andra sociala verktyg.
- Stiftelsen Gyllenkroken tillhandahåller denna information även för andra nybörjare, så fler i den sociala sektorn kan delta.
- Nytt innehåll – till exempel videoinslag – produceras kontinuerligt på området psykisk ohälsa och välmående. Flera gånger per vecka – helst varje dag – finns det någon form av nytt innehåll på webbplatsen.
- Vi undersöker vilka innehållskopplingar (rss-flöden) som kan vara aktuella att bjuda besökarna på. Ska nyhetsnotiserna från Vården på Webben kompletteras med annat?
- Fler blir aktiva på webben. Varje vecka läggs det ut bidrag på en Gyllenkroks-blogg.
- Anställda och intresserad besökare har var sitt eget utrymme och egna sidor på webbplatsen där de kan presentera sig själva, sina projekt och annat.
- Förbättringar genomförs enligt användarnas idéer. Det spelar ingen roll om idéerna kommer från anställda eller externa sympatisörer, är förslagen bra och får en bred uppslutning genomförs de (om de inte strider mot den uppsatta policyn eller stiftelsens grundvärderingar). Ett exempel skulle kunna vara en användarstyrd kalender där föreningar och aktivitetshus tipsar varandra om föreläsningar , tv-program, uppträdanden och andra händelser.
- En betydande uppgång i besöksstatistik och medlemsantal på webben. Besökare som registrerat konto på webbplatsen borde uppgå till minst 500 personer.
- Vi kommer att aktivt söka samarbete med aktörer som uppmuntrar objektivitet, vetenskaplighet och trovärdighet. Vi kommer också att söka efter samarbeten som motverkar mobbning, självskadebeteenden, självmord och psykiskt ohälsa i stort.
Uppföljning och utvärdering
Vi vill skynda långsamt med stabila och jämna steg framåt. Erfarenheterna dokumenteras under projektets gång i en projektblogg. Den kommer att fungera som kunskapsbank för projektet. Förutom projektbeskrivning och övergripande målsättning kommer delmål och veckoplaner samt tankar och förslag om utvecklingen att presenteras där. Resultatet redovisas och arkiveras lättåtkomligt med sökord i kronologisk ordning. Vid några tillfällen sammanfattas utvecklingen i delrapporter. När de sociala funktionerna startats kan besökare och intressenter delta och kommentera utvecklingen genom att besöka detta område.
Steg två
Från juni år 2010 och framåt
Nätverkande
Ett ytterligare steg – ett stort steg – i utvecklingen tas när målgruppen upptäcker att den sociala webben inte enbart är något som finns på en enda webbplats. Vill de odla nätverk och samarbeta med likasinnade hjälper det att ta steget ut från sin egen trygga vrå på webben. De prenumererar på nyhetsflöden (rss-teknik) till externa bloggar, nyhetskällor och mötesplatser med relevanta ämnen som hjälper och utvecklar dem i jobbet och privat. När de upptäcker något intressant skriver de en kommentar eller kommer med ett bidrag.
Det finns platser som kretsar kring video, foto, länkar, nyhetstips eller just nätverkande i sig självt, bland annat. Området är oerhört stort och svårt att få grepp om. Men de grundläggande principerna och några vanliga tjänster kommer att presenteras på webbplatsens hjälpområde.
Det kan vara så att en del som vill engagera sig och inte är vana vid webben istället söker sig till föreningslivet. Det finns alltså en del som är ovana vid webben 1.0 och vi försöker här introducera webben 2.0 (den ”sociala webben”). Det är ett nytt arbetssätt, med nya ovana verktyg som växer fram och kompletterar befintliga. Stiftelsen Gyllenkroken är tidiga om man jämför med andra aktivitetshus i Sverige. Det kräver ett långsiktigt och tålmodigt arbete för att denna förändring ska slå igenom. På cirka två och ett halvt års sikt har vi enligt planen etablerat en varaktig positiv och levande närvaro på den sociala webben som gagnar målgruppen samt föreningslivet i stort.
Hjälpdokumenten förbättras kontinuerligt av webbredaktören och nya introduktions- och uppföljningsträffar genomförs så att fler och fler hoppar på när de känner sig redo. Kompetenshöjning på webbområdet och sociala verktyg ska vara en ständigt pågående process i projektet.
Under steg två vill vi se
- Tydliga nätverks- och samverkanseffekter. Arbetsuppgifter underlättas och går smidigare. Samarbeten på webben ger påtagliga fördelar. Relationer med medlemmar och andra kontakter förbättras.
- En levande och aktiv gemenskap på webben som är engagerad i webbplatsens framtid och utveckling.
- En betydande uppgång i besöksstatistik och medlemsantal.
- Så många konkreta fördelar med projektet att vi kan övertyga sponsorer eller andra bidragsgivare att få till stånd en permanent lösning och finansiering på lång sikt.
- Det nya sättet att koppla samman webbplatser och innehåll på den sociala webben utvecklas vidare.
- Intresseföreningar och aktivitetshus med vår målgrupp tar del av våra erfarenheter, de inbjuds att bidra på olika sätt till kunskapsbanken, lägga till händelser i kalendern eller liknande.
- Vi kommer att fortsätta att aktivt söka samarbete med aktörer som uppmuntrar objektivitet, vetenskaplighet och trovärdighet. Vi arbetar aktivt med att söka efter samarbeten som motverkar mobbning, självskadebeteenden, självmord och psykiskt ohälsa i stort.
—
Denna projektplan har sin grund i ansökan till Folkhälsokommittén. Vissa formuleringar är ändrade för tydlighetens skull.
Lämna en kommentar